Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Program dla Przedszkoli

Powiększ obraz

Nasze przedszkole bierze udział w ,,Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” realizowanym przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu we współpracy z Ministrem Edukacji i Nauki. Celem programu jest promowanie i wspieranie czytelnictwa wśród dzieci. W ramach tego programu otrzymaliśmy środki finansowe w wysokości 1500 zł, które zostały przeznaczone na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3–6 lat i działania promujące czytelnictwo takie jak np. zakup nagród – książek dla dzieci biorących udział w konkursach, imprezach, projektach czytelniczych oraz na  spotkania autorskie.

Wśród zakupionych książek są bajki terapeutyczne, logopedyczne i filozoficzne; książeczki, które poruszają trudne tematy, pomagają dzieciom zrozumieć świat, uczą, jak zachować się w trudnych sytuacjach, poruszają tematy zdrowego odżywiania się, ekologii, dostarczają informacji na temat prawd moralnych, pomagają poznawać emocje oraz radzić sobie z nimi, uczą najważniejszych zasad w codziennym życiu, a przede wszystkim rozwijają ogólną wiedzę dziecka. Bardzo ciekawe są również książeczki obrazkowe, z otwieranymi okienkami, ruchomymi elementami oraz wydające dźwięki.

Książki zostaną wykorzystane do zajęć edukacyjnych, wzbogacą księgozbiór szkolnej biblioteki, wzmocnią działania promujące czytelnictwo a także zwiększą zainteresowanie wśród dzieci książką.

JW

Zalety czytania książek

SZANOWNI  RODZICE!

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele zalet ma czytanie dzieciom książek już od najmłodszych lat. Czytanie wspiera rozwój na wielu płaszczyznach. Rozwija wyobraźnię, empatię, ćwiczy koncentrację i pamięć, co w późniejszych latach ułatwia naukę. Bajki pomagają lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość. Pierwsze książeczki są o codziennych czynnościach, rodzinie, otaczającej przyrodzie itd. Poszerzają wiedzę o świecie, budują system wartości i kształtują wrażliwość moralną. Głośne czytanie dzieciom stymuluje rozwój mowy, wzbogaca zarówno czynny, jak i bierny zakres słów. Książki skłaniają do samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania.  W późniejszym okresie dziecko łatwiej uczy się czytać – jest oswojone z literkami. Wspólne czytanie służy budowaniu silnej więzi z rodzicem. Dziecko, któremu rodzice czytają bajkę, przytulając go i poświęcając mu swój czas, czuje się bezpieczne, ważne i kochane. Zaspokaja w ten sposób potrzebę uwagi i miłości. To jedna z najlepszych form spędzania czasu razem z dzieckiem. Warto uczynić z czytania codzienny rytuał. W dobie telefonów, gier komputerowych i bajek na ekranie, jest to niezwykle ważne dla prawidłowego rozwoju naszych dzieci.

      Jakie korzyści niesie za sobą codzienne czytanie dzieciom?

  • dziecko czuje się ważne i kochane,
  • buduje silną więź pomiędzy dzieckiem a rodzicem,
  • stymuluje rozwój intelektualny,
  • przyspiesza rozwój mowy,
  • rozwija umiejętności komunikacyjne,
  • rozbudowuje pamięć dziecka,
  • pobudza w dziecku kreatywność,
  • rozwija w dziecku wrażliwość,
  • ułatwia dostrzeganie, nazywanie oraz odczuwanie emocji,
  • wzmacnia poczucie własnej wartości,
  • wzbogaca słownictwo,
  • ułatwia publiczne wypowiedzi,
  • z książek dzieci poznają wiedzę o życiu,
  • książka dostarcza wiedzy o świecie, tłumaczy rzeczywistość i pomaga znaleźć odpowiedzi na wiele pytań,
  • uczy dziecko miłości do książek – sięganie po lekturę stanie się spontaniczne.

     Do czytania wybieraj odpowiednie książki:

  • ciekawe dla dziecka,
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,
  • uczące racjonalnego myślenia,
  • promujące pozytywne wzorce postępowania dostosowane do wrażliwości dziecka,
  • nie wzbudzające lęków i niepokojów,
  • unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.,
  • budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

       Codziennie czytaj dziecku dla przyjemności:

  • wprowadź rytuał codziennego czytania dziecku,
  • jeśli dziecko o to prosi – wielokrotnie czytaj tę samą książkę,
  • pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony,
  • unikaj podziału na książki dla chłopców i dziewcząt,
  • bądź przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism.

Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.